aggressiv
markedsføring av
morsmelkerstatning
I fattige deler av verden er aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning en trussel mot barns liv og helse. Redd Barna jobber for å få selskapene til å rette seg etter lover og regler.
Morsmelkerstatning er livsviktig når mor ikke kan, eller ikke ønsker å amme. Men når det er mulig, er morsmelk best – spesielt hvis man har dårlig tilgang på rent vann. Urent vann, skitne flasker og dårlige muligheter for riktig oppbevaring av melken, gjør barna utsatt for infeksjoner. Hvis pulveret blandes for tynt ut, kan babyen bli underernært.
Morsmelk inneholder stoffer som beskytter barnet mot sykdommer og kan forhindre underernæring. Å bytte ut ammingen med industrielt framstilt pulver kan gjøre barna syke og i verste fall gjøre at de dør.
Det er beregnet at 823 000 babyer kunne vært reddet hvert år om de hadde blitt ammet. De aller fleste av disse dødsfallene skjer i fattige deler av verden.
Barn i fattige land har 9 ganger høyere risiko for å dø av lungebetennelse hvis de får flaske enn hvis de ammes.
Det er mange grunner til at babyer ikke ammes. En av dem er aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning. Gravide, nybakte mødre og småbarnsforeldre blir eksponert for enorme mengder reklame for morsmelkerstatning. Fristende tilbud, gratisprøver og lovnader om helsegevinst, gjør at mange reduserer ammingen eller går helt over til erstatning.
Foreldre vil det beste for barna sine. Når reklamen, og kanskje til og med legen, sier at morsmelkerstatning er bra, da tror man gjerne på det. Puppen står igjen som taperen, for den har ikke noe reklamebudsjett.
Nils-Petter Nordskar, reklameekspert
Aldri før har så mange barn i verden blitt matet med morsmelkerstatning. Det er en svært lukrativ industri i enorm vekst. Både selskaper og investorer tjener store penger på bekostning av sårbare mødre og deres familier. Og de største taperne av dem alle, er barna.
For å beskytte barn mot unødig og uriktig bruk av morsmelkerstatning, har Verdens Helseorganisasjon (WHO) laget retningslinjer, «The Code». Disse sier blant annet:
- Det skal ikke deles ut gratisprøver
- Det skal ikke drives markedsføring/reklame
- Lokketilbud og kampanjer er ikke tillatt
- Det skal ikke benyttes ord eller bilder på forpakningene som idealiserer bruken av morsmelkerstatning
- Helsepersonell forplikter seg til å fremme amming og gjøre seg kjent med retningslinjene i The Code
- Selskapene kan ikke sponse helsepersonell
Dette gjør Redd Barna
- Dokumenterer overtramp og brudd på retningslinjene
- Får norske bank- og pensjonsleverandører til å stille krav til selskapene som bryter reglene, og er støttespillere for dem i eierskapsdialog med selskapene
- Fremmer amming gjennom våre programmer i lav – og mellominntektsland.
- Samarbeider med internasjonale Redd Barna og andre partnere for å oppnå endringer på globalt nivå.
- Sprer informasjon i offentligheten.
Det norske Oljefondet er en av verdens største investorer i morsmelkerstatning-industrien. I 2018 skrev 10 000 nordmenn under på et opprop til Oljefondet, og kravet ble hørt: I 2019 annonserte Oljefondet at de har startet arbeidet med å stille krav til industrien. Like etter kom DNB og KLP på banen.
Vi fortsetter å rope ut om melkepulvercowboyenes oppførsel, og i 2020 fulgte Storebrand og Nordea vår oppfordring om å gripe inn. Vi bistår disse bankene med rådgivning i dialogen med selskapene, og jobber for å få med oss flere banker og pensjonsleverandører på laget.
Dette har skjedd så langt
28. april 2022
Nye avsløringer omkring morsmelkerstatningsindustrien
WHO kom i dag med en ny rapport som avslører hvordan morsmelkerstatningsindustrien lurer nybakte mødre til å bruke produktene deres. «De betaler sosiale medieplattformer og influencere for å få direkte tilgang til gravide kvinner og mødre i en sårbar tid i livet deres», heter det i rapporten
Februar 2022
Ny rapport: Anbefaler like strenge regler for markedsføring av morsmelkerstatning som for tobakk og gambling.
Rapporten fra WHO og UNICEF viser at produsenter av morsmelkerstatning har en årlig omsetning på 55 milliarder amerikanske dollar – en dobling på 20 år. Aggressiv og uetisk markedsføring er en del av forklaringen, ifølge rapporten.
21. mai 2021
40-års jubileum for WHO-koden for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning
I 1981 vedtok helsemyndigheter fra en rekke land felles bestemmelser for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning, etter å ha sett en dramatisk økning i spedbarnsdødelighet og sykdom relatert til produktene.
WHO bruker 40-års jubileet til å markere betydelig framgang når det gjelder å promotere fordelene ved amming, men også som en påminnelse om at vi fortsatt har en vei å gå. Aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning skjer fortsatt mange steder i verden i dag. Mange land har vedtatt lover som inneholder deler av bestemmelsene, men det er kun 25 land som har implementert tiltak som er helt i samsvar med WHO-koden for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning.
September 2020
Nordea og Storebrand lytter
Tusenvis av mennesker signerer oppropet vårt.
Nordea og Storebrand bekrefter at de også ønsker å starte eierskapsdialog med morsmelkerstatningsselskapene de er investert i. Til sammen har nå fire banker og pensjonsleverandører fulgt etter Oljefondet/NBIM.
Vi jobber videre for å få med flere!
10. mai 2020
Ny underskriftskampanje
Vi lanserer ny underskriftskampanje og ber flere norske investorer om å stille krav til morsmelkerstatningsselskapene.
2. september 2019
Sjokkerende funn i Vietnam og Myanmar
To ansatte i Redd Barna reiser til Vietnam og Myanmar for å observere og dokumentere aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning. Vi ble sjokkerte over den utstrakte lobbyvirksomheten og hvor kynisk de utnytter helsepersonell for å fremme morsmelkerstatning.
10. april 2019
KLP og DnB blir med
Etter påtrykk fra Redd Barna starter KLP og DnB samtaler med morsmelkerstatningsselskapene de har investeringer i.
7. februar 2019
Oljefondet bekrefter at de har startet samtaler med selskapene
Norges Bank Investment Management (NBIM) legger fram sin årlige rapport om ansvarlig forvaltning, hvor det blir klart at de gjennom 2018 har hatt dialog med selskaper som produserer morsmelkerstatning, om ansvarlig markedsføring, og at de ønsker å følge opp disse selskapenes praksis på området.
10. april 2018
Vi lanserer dokumentarfilm og underskriftskampanje
Vi lanserer dokumentarfilmen «På barnas bekostning – den skitne sannheten om morsmelkindustrien» og underskriftskampanje hvor vi krever at oljefondet påvirker selskapene de investerer i. Vi samler 3000 underskrifter på to måneder.
3. april 2018
Møte med Oljefondet
Vi har første møte med Norges Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet. Vi legger fram bevis fra rapporten og skjult kamera-klippene fra Kambodsja.
27. februar 2018
Bevisene legges fram
Rapporten «Don’t Push It» lanseres i en rekke land i verden. Rapporten avdekker at alle de store selskapene brytere reglene for markedsføring av morsmelkerstatning, og at dette har store helsemessige konsekvenser for barns helse i fattige deler av verden.
24. januar 2018
Filming i Kambodsja
Redd Barna reiser til Kambodsja sammen med filmproduksjonsselskapet Hacienda, for å lage dokumentarfilm om morsmelkerstatning. Vi intervjuer mødre, helsearbeidere og butikkansatte, og filmer brudd på retningslinjene for markedsføring, blant annet ved hjelp av skjult kamera.
31. desember 2017
Vi ferdigstiller strategi
I løpet av høsten 2017 legger vi en strategi for hvordan vi skal påvirke selskapene til å holde seg til retningslinjene for markedsføring av morsmelkerstatning. Vi bestemmer oss blant annet for at vi skal jobbe med storinvestor Oljefondet, og at vi skal lage film i tillegg til å lansere rapport og underskriftskampanje.
16. januar 2016
Forskning avdekker høye tall for barnedød
Det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet kommer med nye tall om barnedødelighet og amming: 823000 barnedødsfall kunne vært unngått om babyene hadde blitt ammet. De aller fleste av disse bor i utviklingsland.
Jeg forstår at de skal tjene penger.
Men ett sted må grensen gå.
Monica, student, om investorene.
De færreste vet hvordan selskapene holder på for å tjene store penger i fattige deler av verden. Vi lot et knippe nordmenn få se våre bilder fra Asia. De ble sjokkert over det de så.